B2B Klanttevredenheids- onderzoek
Een klanttevredenheidsonderzoek vraagt om feedback: de klant geeft een oordeel over een levering uit het verleden. Bij die beoordeling vergelijkt hij ervaringen met verwachtingen. Als er aan zijn verwachtingen voldaan is, leidt dat tot tevredenheid. Dus is het slim om vooraf helder te hebben wat de klant verwacht.
Verwachtingen gaan over de toekomst. Door gestructureerd naar de klantverwachtingen te vragen, krijg je via de Expectations Monitor inzicht in hoe de klant wil dat jij presteert. Door erover in gesprek te gaan krijg je de achtergrond van die verwachting helder. Met die input kun je richting en aanbod bepalen. Bovendien wordt je klant na enige tijd automatisch uitgenodigd om jouw prestatie ten aanzien van de uitgesproken verwachtingen na enige tijd te beoordelen. Grote kans dat de klanttevredenheid is toegenomen!
Wat andere zeggen over Expectations
"Met Expectations kunnen we beter aan verwachtingen van klanten voldoen. Expectations helpt onze klanttevredenheid verhogen."
De Expectations Monitor
Dé tool om voorop te lopen!
Met de Expectations Monitor inventariseer je de verwachtingen van jouw klanten. Je stelt ze met deze gebruiksvriendelijke digitale tool slechts één vraag: wat verwacht de klant van jullie relatie? Geen uitgebreide invulvelden, niet vragen naar de bekende weg. De waardevolle kwalitatieve informatie die je ermee ophaalt, vormt de basis voor een gedegen analyse en een concreet stappenplan. Expectations helpt je daarbij.
Omdat je zelf kiest welke klanten je uitnodigt voor deelname, kun je heel gericht te werk gaan. Je klanten waarderen de persoonlijke aanpak met de Value Booster, wat blijkt uit de extreem hoge responsratio van 65-75 procent. Veel hoger dan een klanttevredenheidsonderzoek.
Inspirerende blogs
7 kenmerken van 'klantverwachtingen'
Duurzame relaties tussen mensen zijn gebaseerd op vertrouwen. En vertrouwen kun je alleen verdienen door verwachtingen waar te maken. Maar wat is het abstracte begrip ‘verwachting’? Verwachtingen hebben in ieder geval 7 kenmerken.
Klanttevredenheidsonderzoek in B2B; nog van deze tijd?
De wereld om ons heen verandert razend snel. Bedrijven moeten telkens inspelen op nieuwe marktomstandigheden om te overleven tussen alle concurrentie. Er zijn bedrijven die denken dit op te lossen door een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Ze veronderstellen dan te weten wat de klant wil. U kent deze onderzoeken wel: op het verkeerde moment worden de verkeerde vragen gesteld. De klant vraagt zich af: “What’s in it for me?”. Slechts een klein percentage klanten wil voor de vorm wel snel wat invullen, met als resultaat een gemiddelde klant. En deze gemiddelde klant blijkt vervolgens niet te bestaan, zeker niet in B2B: Jan Modaal bestaat in werkelijkheid ook niet.
Een nieuwe generatie klanttevredenheidsonderzoek; 4.0
Hoe kan het dat je klant vertrokken is naar de concurrent terwijl hij of zij in het laatste klanttevredenheidsonderzoek aangaf tevreden te zijn en jouw bedrijf te zullen aanbevelen bij vrienden en collega’s?