Servitization
75 procent van de technische bedrijven denkt dat servitization en full-service strategieën belangrijke thema’s worden in de nabije toekomst. Door technische ontwikkelingen, en bijvoorbeeld een focus op duurzaamheid, is het leveren van alleen producten of diensten niet meer genoeg. Klanten verwachten aanvullende diensten. Toch beschikt slechts eenderde van de bedrijven over een uitgewerkte aanpak voor deze ontwikkelingen. Met de Expectations Monitor weet je wat je klanten van je verwachten en hoe je hierop kunt voorbereiden.
Full-service strategie
Wie zich wil gaan richten op een full-service strategie, doet er goed aan om de behoeften en verwachtingen van zijn klanten goed in kaart te brengen. Dat kan met de Expectations Monitor. Vervolgens is het zaak om stap voor stap, klantsegment voor klantsegment, invulling te geven aan deze strategie aangezien andere competenties en ander gedrag gevraagd worden. Expectations kan je hierbij helpen.
Wat andere zeggen over Expectations
"Dankzij Expectations zijn we hard op weg om het niveau van een A-merk te bereiken"
De Expectations Monitor
Gericht aan de slag met servitization of een full service strategie
Met de Expectations Monitor inventariseer je de verwachtingen van jouw klanten. Je stelt ze met deze gebruiksvriendelijke digitale tool slechts één vraag: wat verwacht de klant van jullie relatie? Geen uitgebreide invulvelden, niet vragen naar de bekende weg. De waardevolle kwalitatieve informatie die je ermee ophaalt, vormt de basis voor een gedegen analyse en een concreet stappenplan. Expectations helpt je daarbij.
Omdat je zelf kiest welke klanten je uitnodigt voor deelname, kun je heel gericht te werk gaan. Je klanten waarderen de persoonlijke aanpak met de Expectations Monitor, wat blijkt uit de extreem hoge responsratio van 65-75 procent. Veel hoger dan een klanttevredenheidsonderzoek.
Inspirerende blogs
Servitization in de praktijk
Herken je dit? Je ziet mogelijkheden om je op de markt te onderscheiden van de concurrentie door meer diensten aan je product toe te voegen. Technisch is het mogelijk, maar is dit wel wat klanten verwachten? En wat zijn de gevolgen voor de interne organisatie? Vanuit marketing en sales oogpunt ziet het er goed uit, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. Servitization is alleen succesvol wanneer de verwachtingen van klanten, de competenties van de interne organisatie en processen, de technisch toepassing èn het verdienmodel, met elkaar in lijn zijn.
Het managen van klantverwachtingen
Dag in, dag uit zetten we ons in om verwachtingen van onze klanten waar te maken. Maar hoe kunnen we hier succesvoller in worden? Een reden om een paar vragen te stellen.
Pas ik nog bij mijn klant?
Door alle technische en economische ontwikkelingen verandert de wereld razendsnel. Ook uw klanten veranderen. Dus als u blijft doen wat u deed, krijgen uw klanten wat ze altijd kregen. Maar willen uw klanten dat nog wel?