Servitization, techniek is een enabler

Servitization is het toevoegen van diensten aan je bestaande product. Het is niet gek dat veel technische bedrijven ervoor kiezen om nieuwe technieken toe te voegen, omdat ze het kunnen. Maar zit de klant hierop te wachten?

Waarde creatie

Onlangs sprak ik een technisch directeur van een bedrijf. Hij vertelde dat al zijn producten inmiddels verbonden waren met internet en dat ze inmiddels een schat aan data hebben opgebouwd. Het probleem was echter dat klanten niet zo enthousiast waren. Ze waren niet in staat om dit als kans te zien om zich verder te onderscheiden en waarde toe te voegen voor de gebruikers van het product.

Ook bedrijven die besturingssoftware maken voor machines worstelen soms met hetzelfde probleem. Zelden worden alle features die de software biedt, volledig benut. Zo laten machinebouwers soms kansen liggen om zich te onderscheiden ten op zichte van de concurrentie. Niet omdat ze niet zouden willen, maar omdat ze worstelen met de gevolgen voor hun organisatie.

Techniek als enabler

Techniek kan een belangrijke schakel bij Servitization zijn. Er is echter een vraag die eerder gesteld dient te worden. Waar zit de klant of gebruiker op te wachten? Wat zijn de pains en gains en hoe kun je hier op aansluiten. Pushen van techniek alleen wordt geen succes wanneer er onvoldoende aan de andere randvoorwaarden is voldaan. Met sensoren data verzamelen op de installed base, waar de gebruiker niet op zit te wachten, heeft weinig zin. Data verzamelen mèt de interpretatie en het advies erbij hoe de gebruiker zijn prestaties kan verbeteren voegt natuurlijk wel toe. Het invullen van de randvoorwaarden: competenties van de interne organisatie èn goede klantrelatie wordt dus gevolgd door de invulling van de techniek.

Stappenplan

Kortom, techniek pushen omdat je het kunt, heeft alleen zin wanneer de gebruiker in staat is om dit tot waarde te brengen. Het is wel zinvol wanneer je aanvullend advies kunt geven hoe dit wel tot waarde te brengen is. We helpen je de stappen te zetten. Heel praktisch en zonder mensen te verliezen.

Deze blog is onderdeel van een serie. Telkens bespreek ik een aantal uitdagingen. Ik maak hierbij gebruik van opgedane praktijkervaring met Servitization. Wil je meer blogs lezen kijk dan op www.servitization.nl.