Servitization, kansen voor new kids on the block

In mijn blog “Servitization, een introductie”, legde ik uit wat Servitization is en wat het betekent voor je businessmodel. Het toevoegen van diensten aan je product heeft gevolgen voor je klantrelatie, de competenties van de eigen organisatie, het verdienmodel, de kernactiviteiten en je inkomstenstroom. Omdat alles in relatie tot elkaar staat is dit best een klus.

Strategische keuze

Er zijn echter ook bedrijven die bewust op de traditionele manier blijven werken. Ze verkopen liever alleen het product en zijn daar goed in. Er zijn ook bedrijven die besluiten het product of de machine niet te verkopen, maar wel de data van deze machines. Ze genereren met behulp van sensoren de machinedata en procesdata. Ze ontsluiten dit voor hun klant en verkopen de analyse en het bijbehorende advies. Daarmee nemen ze dus eigenlijk de Servitization-werkzaamheden van de machinebouwer over.

New kid on the block

Het voordeel voor deze new kids on the block is, dat ze niet hun interne organisatie hoeven om te buigen. Vanaf het begin zijn ze gewend om data te verzamelen (Software as a Service) en advies te verkopen. Ze zijn niet belast met een verleden als machinebouwer.

Er zijn voorbeelden bekend, dat een machinebouwer een new kid on the block overneemt om daarmee versneld toch zelf de diensten in te kunnen vullen. Zo sprak ik onlangs met een bedrijf dat zich gespecialiseerd had in het verzamelen van data in de keten voor een speciaal product in de food-sector. In deze sector is voedselveiligheid en dus traceerbaarheid heel belangrijk. Dit bedrijf is in staat om, indien nodig, de herkomst van het product tot aan de bron inzichtelijk te maken. Eigenlijk verricht het dus Servitization werkzaakheden die ook door de machinebouwers in deze sector gedaan zouden kunnen worden. Niet gek dat één van die machinebouwers een hechte relatie is aangegaan met dit bedrijf.

Stappenplan

Kortom, machinebouwers wacht niet te lang. Voor je het weet vult een buitenstaander deze behoefte van je klant wel in. We helpen je de stappen te zetten. Heel praktisch en zonder mensen te verliezen.

Deze blog is onderdeel van een serie. Telkens bespreek ik een aantal uitdagingen. Ik maak hierbij gebruik van opgedane praktijkervaring met Servitization. Wil je meer blogs lezen, kijk dan op www.servitization.nl.