Vier stappen waardoor Verkoop en Productie wel samenwerken

“Yes, de bestelling is binnen! Deze klant heeft nog niet zo vaak besteld en dit is het bewijs dat de eerste levering goed bevallen is. De levertijd is misschien wat kort en er worden wat afwijkende zaken gevraagd maar dit is niet onoverkomelijk. Hoe vertel ik dit aan Productie?” “Oh nee, wanneer verkoopt Verkoop een keer wat we wel kunnen maken? Deze bestelling betekent extra omsteltijden en overwerk. Dit gaat ten kosten van mijn efficiency. Dit gaan we niet doen!” Jammer Dit gebeurt [...]

Hoe ben je in 2018 de concurrentie een stap voor?

Organisaties doen hun uiterste best om te bedenken wat klanten van hun verwachten. Of het nu gaat om de bouwsector, de industrie of de accountancy, ze richten zich allemaal op punten als kwaliteit, prijs, logistiek enz. Dit zijn de rationele verwachtingen . Het probleem hierbij is dat de concurrent precies hetzelfde doet. Op deze manier wordt de concurrentiestrijd gestreden op een beperkt speelveld. Het lijkt wel pupillenvoetbal! Emotionele verwachtingen Er bestaat ook een ander soort verwachting; de emotionele [...]

Onzekerheden voorkomen bij de koper van je bedrijf

Er zijn heel veel factoren die de waarde van je bedrijf bepalen. Rentabiliteit, liquiditeit, solvabiliteit, cashflow, productiviteit en gerealiseerde groei, zijn allemaal zaken die van belang zijn bij de waardebepaling van een bedrijf. Het vraagt expertise om te komen tot de juiste waardering. Tegenover deze cijfers staan de onzekerheden en risico’s voor de koper. Hoe maak je aantoonbaar dat de koper zich geen zorgen hoeft te maken? Risico’s Tijdens het verkoopproces zal de koper zich de volgende zaken [...]

Waarde creëren in de keten: de effecten van marktgerichtheid, duurzaamheid en innovatie

Ir. Kibbeling en prof. Dr. Van Weele (beiden van de TU Eindhoven) hebben onderzoek gedaan naar hoe ketenpartners inhoud kunnen geven aan het proces van waardecreatie. Volgens de onderzoekers is de kern van waardecreatie dat ondernemers elkaar begrijpen. Door kennis van markten en klantverwachtingen te delen, ontstaat er een betere samenwerking in de keten. Expectations helpt je graag de verwachtingen niet alleen in kaart te brengen, maar ook te realiseren. Uit het onderzoek blijkt dat marktgerichtheid een belangrijke [...]

Stof tot nadenken: kent de organisatie jouw klant?

“Natuurlijk ken ik mijn klant”, hoor ik je denken. Maar ken je jouw klant voldoende? En kent de organisatie de klant ook? Weet je wat de dieper liggende behoeftes en verwachtingen van de klant zijn en of deze in de nabije toekomst veranderen? Een ‘simpel’ voorbeeld geeft stof tot nadenken. De belangrijkste vraag is misschien wel of de interne organisatie jouw klant ook kent. Weten zij wat de klant verwacht? Een klant is immers van de gehele organisatie en niet alleen van de relatiemanager of [...]