Blog

Hoe kan ik me als bedrijf onderscheiden?

Technologie, globalisering, diversiteit en Generatie Y zijn allemaal trends waardoor de markt heel transparant geworden is. Uw klant heeft al lang een beter overzicht van alle concurrerende producten dan u zelf hebt. Hierdoor kunt u zich moeilijker onderscheiden op basis van uw product of dienst en gaat de discussie al snel over de prijs. En hier wilt u het nu juist niet over hebben.

“Maar hoe kan ik me dan wel onderscheiden?”, zult u zich afvragen. Hoewel u misschien al jaren zaken doet met een bedrijf, hebt u hier nog steeds geen relatie mee.

Een relatie ontstaat namelijk tussen mensen,

 niet tussen bedrijven…

Het draait dus om de inkoper, de beslisser, de DMU van het bedrijf waar u zaken mee doet. U moet zich onderscheiden op basis van de relatie met deze mensen. Duurzame relaties zijn gebaseerd op vertrouwen:

Het is onze overtuiging

dat u vertrouwen kunt verdienen

 door verwachtingen waar te maken.

Hiervoor is het dan wel van belang te weten wat de verwachtingen van uw klant zijn. Regelmatig spreek ik bedrijven die zeggen dit te weten, zonder het ooit aan de klant gevraagd te hebben. Dus:

Stel je kwetsbaar op

en vraag aan de klant

 wat hij of zij van u verwacht.

Hierdoor bent u echt geïnteresseerd in de klant en de klant merkt het meteen. U werkt aan de relatie. Tegelijkertijd krijgt u hiermee informatie waar uw interne organisatie mee aan de slag kan: het waarmaken van de verwachtingen.

Op deze manier werkt u aan de twee pijlers van loyaliteit: de kwaliteit van de relatie en de kwaliteit van uw product of dienst.

Met Expectations brengt u de verwachtingen van klanten op een gestructureerde manier in kaart. Tegelijkertijd helpt Expectations u de verwachtingen ook waar te maken. Hierdoor krijgt u niet alleen loyale klanten, maar ook een klantgerichte organisatie die levert wat de klant verwacht.

Wilt u weten wat de Expectations Methode voor u kan beteken? Maak dan geheel vrijblijvend een afspraak;

Share this post