Blog

De accountmanager: altijd tussen klant en interne organisatie in

Een accountmanager heeft het niet altijd even gemakkelijk. De verkoopmogelijkheden staan onder druk en de keuze wordt steeds groter. Dit dwingt de accountmanager om hier steeds maar weer op in te spelen. Wanneer dit bij de klant gelukt is, begint zijn tweede klus: hoe verkoop ik intern wat ik aan de klant verkocht heb?

De interne organisatie is vaak niet zo blij met deze veranderingen. Zijn ze net gewend en hebben ze alle processen efficiënt ingericht, komt er een accountmanager vertellen dat het wéér anders moet. Dat het om de wensen van een klant gaat, wordt vaak vergeten.

De klant in de interne organisatie

Deze reactie is te voorkomen door de interne organisatie vanaf het begin consequent te betrekken bij de verwachtingen van de klant. Hierdoor wordt de klant als het ware in de interne organisatie getrokken. Het is niet meer de accountmanager die een verhaal vertelt, maar het is de klant zelf die zijn verwachtingen kenbaar maakt. Op deze manier raakt men meer betrokken en klantgerichter.

Expectations Monitor stuurt verwachtingen de organisatie in

Een praktisch en doeltreffend hulpmiddel hierbij is de Expectations Monitor. Hiermee worden de verwachtingen van klanten op een gestructureerde manier in kaart gebracht. De Management Informatie in de Monitor maakt het mogelijk om de uitgesproken verwachtingen met de interne organisatie te delen.

Wilt u meer informatie over de Expectations Monitor ontvangen? Stuur ons gerust uw vraag.

 

Share this post