De accountmanager: altijd tussen klant en interne organisatie in

Een accountmanager heeft het niet altijd even gemakkelijk. De verkoopmogelijkheden staan onder druk en de keuze wordt steeds groter. Dit dwingt de accountmanager om hier steeds maar weer op in te spelen. Wanneer dit bij de klant gelukt is, begint zijn tweede klus: hoe verkoop ik intern wat ik aan de klant verkocht heb? De interne organisatie is vaak niet zo blij met deze veranderingen. Zijn ze net gewend en hebben ze alle processen efficiënt ingericht, komt er een accountmanager vertellen dat het wéér [...]

Overleven in B2B: voorkom dat het gaat schuren

Levenscyclus bedrijf De levenscyclus van bedrijven staat erg onder druk en wordt steeds korter. Het wordt voor bedrijven steeds moeilijker om in te spelen op de veranderde verwachtingen van klanten. De levenscyclus van bedrijven is al vaak vanuit management of financieel perspectief beschreven. In deze blog beschrijf ik het vanuit de klantrelatie. Ik onderscheid drie fases op basis van verwachtingen van klanten: Fase 1: In control: het bedrijf is in staat de verwachtingen van klanten waar te maken. Fase [...]

Hoe help ik mijn professionals met het bouwen van een klantrelatie?

In alle sectoren kom je ze tegen: professionals (b.v. accountants en juristen) die topprestaties leveren, maar die het niet lukt om een relatie met hun klant op te bouwen . Het blijkt dat een grote groep hier zichtbaar moeite mee heeft. Dat is jammer, want dit onderdeel van hun werk wordt steeds belangrijker. Leidinggevenden en HR managers zoeken naar mogelijkheden om hun medewerkers hierin te ondersteunen.   Leren omgaan met klanten in een wereld die razendsnel verandert Een bedrijf kan zich [...]

Klant: “Vol verwachting klopt mijn hart….”

Het is een spannende tijd voor onze kleintjes. Vol verwachting kijken ze uit naar de cadeautjes die ze van Sinterklaas krijgen. Erg spannend allemaal. Sinterklaas probeert aan al deze verwachtingen te voldoen. Dat is een hele uitdaging. Gelukkig is hier iets voor uitgevonden: het verlanglijstje! Corebusiness van Sinterklaas Maar wat doet Sinterklaas wanneer er geen duidelijk verlanglijstje is? Vaak denkt Sinterklaas dan wel te weten wat er verwacht wordt, we hebben het immers over de corebusiness van Sinterklaas . [...]

Wat is de kleur van uw klant?

Ondanks dat u misschien al 10 jaar zaken doet met een bedrijf, blijft het altijd mensenwerk. Je bouwt een relatie met mensen en niet met bedrijven. Een hele mooie manier om de relatie met uw klant te versterken en de samenwerking te bevorderen is te kijken naar de “kleur” van uw klant. DISC model Een veel gebruikt model hiervoor is het DISC-model . Met dit model is het mogelijk om karaktertrekken van mensen te kwalificeren. Hierbij gebruikt het twee schalen: taakgericht – [...]